Jojo effect voorkomen: Een absolute must voor je lichaam!

Jojo effect voorkomen? Een absolute must voor je lichaam!

Het jojo effect, wie kent het niet. Als sinds jaar en dag strijden mensen tegen dit vervelende verschijnsel. 

Diëten en afvallen, terugvallen in je oude patroon en weer aankomen. Herken jij het? Maar hoe kun je dat vervelende jojo effect voorkomen

Eigenlijk vrij simpel, kies voor een gezonde leefstijl in plaats van telkens crashen, aankomen en opnieuw beginnen. Wees niet langer een jojo!

More...

Wat is het jojo effect precies? 

De meeste mensen zullen het jojo effect maar al te goed kennen, voor een bepaalde periode streng diëten om vervolgens binnen no time weer aan te komen. 

Het jojo effect is niets meer dan het voor de gek houden van jezelf, best raar dat we er dan telkens weer intrappen. 

We worden verleid door mooie beloftes die sommige afslankmethodes ons voorhouden. Gebruik je boerenverstand en onderken deze louche methodes.

Volgens Rubriek.nl kun je van het jojo effect spreken als je overgewicht hebt, of je inbeeldt dat je te zwaar bent, gaat afvallen met behulp van een dieet, een paar kilo's afvalt, stopt met het dieet en vervolgens weer terugvalt in je oude leefgewoonte (te vet eten)

Jojo effect voorkomen

We willen allemaal wel eens een paar kilootjes kwijt maar, hoe gaan we hiermee beginnen en hoe voorkom ik dat vervelende jojo effect.

Wat je in ieder geval niet moet doen is een crash dieet volgen, crash diëten zorgen ervoor dat je snel zult afvallen maar als je er mee stopt zul je nog sneller aankomen.

"Val in je eerste week makkelijk 5kg af!" "Zonder moeite 10 kilo afvallen in 2 weken" Je kent het vast wel, die onzinnige beloftes.. 

Toch trappen veel wanhopige mensen hier helaas in.. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook! Onthoudt dat goed.

afvallen zonder jojo effect

Jojo effect en Lifestyle

Nu je weet dat bepaalde diëten een jojo effect in de hand werken is het tijd om te gaan kijken naar een goede oplossing. 

Want jij wilt tenslotte afslanken maar achteraf niet meer aankomen. Het gouden woord om op lange termijn een slank lichaam te houden is 'Lifestyle'

Gezond en gevarieerd eten, sporten, maar ook voldoende rust. Dat is key! Maar zijn er dan helemaal geen diëten geschikt? 

Uiteraard zijn er diëten die wel geschikt zijn. Dit zijn diëten die je laten afslanken door een gezonde lifestyle te creëren. 

Simpel slank van Bernard Favier is zo'n dieet. Dit dieet geeft je weekmenu's, ingrediënten lijsten, boodschappenlijsten en allerlei krachtige tips om een gezonde lifestyle te creëren die je een leven lang vol kunt houden.

simpel slank

Maar kun je dan niet afvallen zonder dieet? Kan ik niet gewoon zelf een gezonde lifestyle ontwikkelen? Uiteraard is dat mogelijk! 

Toch weet ik uit ervaring dat de meeste mensen eerst een zetje nodig zijn en vervolgens hun eigen gezonde gewoontes ontwikkelen. 

Het verhaal van een vriendin

Een vriendin van mij wilde ook heel graag een gezonde lifestyle ontwikkelen, ze at gezond en nam meteen een abonnement op de sportschool. 

Ik dacht dat ze te hard van stapel liep als het ging om het sporten, ze wilde 4x per week naar de sportschool om daar keihard te gaan trainen.

Ik zag meteen dat ze een jojo effect zou ontwikkelen, geen jojo effect als het gaat om diëten, maar een jojo effect doormiddel van sporten.

Ook als het gaat om sporten kun je een jojo effect creëren, in het begin keihard sporten, afvallen, stoppen met sporten, aankomen.

stretchen

Als je wilt gaan trainen is het juist wel verstandig om dat volgens een bepaald trainingsschema te doen. 

Vooral als je gaat voor krachttraining in combinatie met cardio (bevordert het afslanken maximaal) is het verstandig om dit volgens een vast schema te doen. 

Leuk om te vermelden: Als je wilt gaan trainen in de sportschool moet je dit review over het Droog Trainen Protocol Vrouwen echt even zien!

Afslanken door sporten? Doe het slim!

Allereerst is het slim om een plan op te stellen. Dit kan in je eentje zijn maar dit kan ook samen met een familielid of vriend(in).

Als je het alleen wilt gaan doen is het soms heel erg zwaar maar de meeste mensen zullen je enorm steunen in je naaste kring.

Mocht je het wel met z’n tweeën gaan doen, alleen maar mooi! Het is namelijk bewezen dat samen sporten en afvallen veel effectiever is.

cardio

Dit komt omdat je dan elkaar kunt motiveren en zo haal je er ook meer plezier uit. Je gaat dan samen echt voor een doel en hierbij kun je een enorme steun voor de ander zijn.

Ook is het uitdagend. Je bent bijvoorbeeld de deadlift aan het doen, jij doet hem met 80 kilo en je sportmaatje doet hem met 100 kilo.

Daar wil je natuurlijk niet voor onder doen dus probeer je langzaam maar zeker ook naar die 100 kilo te komen. Dit gaat je echt lukken, je moet er alleen even het geduld en doorzettingsvermogen voor hebben.

Jojo effect doorbreken

Je hebt een plan opgesteld hoe jij van plan bent om te gaan afvallen. Dit plan ga je hoe dan ook volhouden.

Je hebt je voedingspatroon veranderd en bent lid geworden van de sportschool. Let er wel op, dit lidmaatschap is niet alleen voor op papier, je moet er ook daadwerkelijk 1, 2 of 3 keer in de week naar toe.

Wanneer je niet beweegt bij het afvallen zal je nooit in rap tempo je kilo’s kwijt raken.

En natuurlijk hoeft het niet altijd in rap tempo te gaan maar dat is wel het fijnste. De meest zichtbare resultaten boek je toch echt wel meestal in het begin.

Maar als ik dan eindelijk mijn ideale gewicht heb bereikt, hoe moet ik dan verder? Ik kan moeilijk heel mijn leven aan het dieet zitten.

Dat is ook nergens voor nodig. Wat je wel nodig bent is veel doorzettingsvermogen.

Je oude leefgewoonte

Een veel voorkomend probleem is namelijk dat mensen denken dat ze goed zijn afgevallen en vervolgens weer in hun oude eetpatroon verder gaan.

En dan kom je automatisch uit op een jojo effect. Je zult drastische stappen moeten ondernemen om je voedingspatroon om te gooien maar het gaat je lukken!!

Wist je trouwens dat het ook best gevaarlijk is om in dat jojo effect terecht te komen? Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je van een jojo effect schaamte en stress kan opbouwen.

En juist dit kan weer leiden tot nog meer eten en uiteindelijk dus nog meer gewichtstoename.

Wil je te snel afvallen door middel van een crashdieet dan heeft dit weer negatieve gevolgen op je cholesterol niveau, dit kan hierdoor veroorzaken en dat geeft je een verhoogde kans op galstenen.

Bedenk dus goed van te voren wat voor dieet je wilt gaan volgen, mocht het wel een crashdieet zijn laat je dan extra goed informeren.

Uit ervaring blijkt ook dat veel lijners aan een dieet zijn begonnen maar zodra ze weer een misstap maken, ze er meteen mee stoppen. Aangezien het toch niet werkt voor ze.

Fout!! Denk niet meteen dat het jou niet gaat lukken. Ben je de mist in gegaan, probeer het dan gewoon weer op te pakken en ga niet meteen bij ‘de pakken neerzitten’.

Het is eigenlijk een soort cyclus. We zijn te dik dus we gaan afvallen. Maar we zijn een keer de mist in gegaan en door schaamte grijpen we dan maar naar een lekker stuk taart, zak chips of een reep chocolade. Daarna voelen we ons weer heel dik en beginnen de cyclus opnieuw.

Het is eigenlijk het beste als je geleidelijk aan gewicht verliest. Bijvoorbeeld met een kilo in de week. Dit is de gezondste manier om af te vallen met een dieet.

Zorg dat het je weinig moeite kost

Blijf jezelf de schuld niet geven van je overgewicht. Hierdoor kom je namelijk weer bij die cyclus terecht. Je voelt je kansloos en dus ga je maar weer grijpen naar suikers die je op dat moment een goed gevoel geven maar daarna weer een heel negatief gevoel.

Je moet er voor zorgen dat jouw dieet makkelijk vol te houden is. En dit ook op lange termijn. Ook moet je er plezier in zien te vinden anders gaat het niet werken.

Begin jij met tegenzin aan jouw dieet, stop dan maar meteen. Dat komt niet goed.

Wat denk je van je weegschaal, dit kan ook een enorm negatief effect op je hebben. Gooi alsjeblieft die weegschaal het huis uit.

Je gaat er elke dag op staan en je valt in 1 week tijd geen kilo af. Dit geeft je geen lekker gevoel en ben je alweer gauw geneigd om naar die suikers te grijpen.

Wat dus weer uitloopt op dat jojo effect.

Probeer eens een tijdje om minder koolhydraten te eten. Dit is een manier waarop je dieet heel makkelijk op lange termijn goed vol te houden is.

Check mijn recepten waar geen koolhydraten inzitten:

Waarom kom je nou zo gemakkelijk aan na je dieet? Dit is omdat je stofwisseling minder is gaan werken, doordat je heel weinig calorieën hebt gegeten tijdens je dieet. Wanneer je weer normaal gaat eten moet je stofwisseling ineens zo hard aan het werk en hierdoor ga je weer aankomen.

Vergeet er niet elke dag even uit te gaan. Dagelijkse beweging is goed voor je hele lichaam en je weerstand. Zorg dat je per dag minimaal 30 minuten beweging krijgt.

Het is niet moeilijk, je moet alleen even weten wat je juist wel en wat je juist niet moet doen.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments