Gezonde snacks voor onderweg? Mijn 7 toppers op een rij!

Gezonde snacks voor onderweg? Dit zijn mijn favorieten!

Gezonde snacks voor onderweg is voor veel mensen nogal een vraagteken, want wat neem je nou mee als je lang in de auto zit? 

Het grootste risico onderweg word gevormd door de vele tankstations met hun gehaktstaven en verpakte broodjes. 

Dat je daar met een grote boog omheen moet weet je als geen ander, maar wat zijn gezonde alternatieven die makkelijk mee te nemen zijn? 

More...

Gezonde snacks om mee te nemen

Na de gezonde avondsnack is het nu tijd voor de gezonde snack voor onderweg want wat neem je nou voor snacks mee als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, je lang in de auto zit voor je werk en daarbij ook nog eens geregeld in de file staat?

Zoals ik net al zei zou je kunnen denken, ik ga even langs een tankstation en koop daar wat. Maar als jij een gezonde lifestyle hanteert dan weet je wel beter.

Dat het eten bij tankstations iets verbeterd is door de vers belegde broodjes die je tegenwoordig kunt krijgen is één maar of het echt gezond is, is twee.

En wat dacht je van de producten die al verpakt zitten, die zitten vaak vol suikers en andere onnodige toevoegingen.

Dus wil jij je slechte gewoontes onderweg drastisch omgooien en ben je op zoek naar gezonde snacks voor onderweg, kijk dan snel hieronder.

Heb ik wel altijd trek?!

Begin je het volgende af te vragen; heb ik eigenlijk wel zin in iets tijdens het rijden of bijvoorbeeld een treinreis? Vaak is het een gewoonte om een zakje drop of andere snoep in je auto te hebben.

Maar is het een ramp als je dat niet hebt? Nee eigenlijk niet. Als je dat namelijk niet hebt, wen je het je vanzelf af. Want zeg nou zelf, hoe lang doe jij met een zakje snoep dat in de auto ligt?

De ervaring leert dat die er niet lang ligt. Ook tijdens een treinreis is het zo verleidelijk om nog even langs de AH to go te gaan. En daar kan je maar beter een streep door zetten. Tenzij je gaat voor de gezonde snacks dan.

Probeer bijvoorbeeld eens een bakje tomaatjes of komkommertjes mee te nemen in plaats van een zak snoep.

Bij de Albert Heijn kan je tegenwoordig heel veel groenten en fruit in handige meeneem bakjes kopen. Dit kan je handig in je auto zetten.

Mocht het dan wel op zijn als je op je plaats van bestemming bent, hoef je je niet zo schuldig te voelen dan wanneer je een zak snoep hebt leeg gegeten.

handje snoep

Houdt er rekening mee

Houdt rekening met je gezonde snacks voor onderweg, ga je boodschappen doen? Neem dan meteen je gezonde snacks mee.

Dit kan je dan meteen in de auto laten staan. Hoe handig is dat? Het helpt overigens ook om voordat je aan een lange reis begint, te tanken. Hierdoor kom je niet in de verleiding en houdt je het gewoon bij je gezonde snacks.

Want zeg nou zelf, het ziet er toch allemaal wel verleidelijk uit die lekkere broodjes, vette snacks en repen chocolade bij die tankstations.

Wat ook erg handig is om mee te nemen is een flesje water, vaak denk je dat je trek in iets hebt maar als je wat water drinkt zul je merken dat je hongerige gevoel verdwenen is.

Een flesje water is overigens niet alleen goed om minder te snoepen. Ten alle tijde wanneer je lange reizen maakt zou je iets te drinken bij je moeten hebben. Als je lang niets drink kan dat resulteren in hoofdpijn.

Water is eigenlijk het beste om te drinken tijdens autoritten. Drink koffie met mate en ga vooraal geen frisdrank drinken. Naast dat water gezond is draagt het ook bij aan de afvoer van afvalstoffen.

Het is vaak automatisme om wat te eten in de auto. Snoepjes, pepermunt of ander zoets is vaak in elke auto wel te vinden. Haal het gewoon uit je auto.

Wil je nou helemaal gezond leven, vermijd dan alle suikers, maar goed dat is weer een ander verhaal.

Gezonde snacks voor onderweg

Maar wat kun je dan eten in plaats van zoetigheid en fastfood? 

Een bakje tomaatjes of komkommertjes had ik al aangegeven. Maar, je hebt natuurlijk nog veel meer!!

#1: Fruit

Zo kan je bijvoorbeeld appels of ander fruit meenemen, fruit geeft een verzadigd gevoel en je het is handig om mee te nemen. 

Kijk trouwen in de zomer wel uit dat je fruit niet te lang in een auto laat liggen, neem desnoods een kleine koelbox mee.

fruit

#2: Wortels

Bij de meeste supermarkten heb je ook wortels die geschrapt en gewassen zijn. Ze zijn klein van stuk en zou je kunnen gebruiken bij het diner maar kunnen ook prima als tussendoortje meegenomen worden. Kan gewoon uit het zakje gegeten worden dus lekker makkelijk!

#3: Gedroogd fruit

Je zou ook kunnen gaan voor gedroogd fruit. Gedroogd fruit zit boordevol voedingsstoffen daarnaast geeft het je vier keer meer energie dan wanneer je vers fruit eet. Ook is het makkelijker verteerbaar en verzadigend daarom hoef je veel minder gedroogd fruit je eten dan vers om je vol te voelen.

De populairste soorten onder het gedroogde fruit zijn gedroogde vijgen, pruimen en cranberry’s. In gedroogde rozijnen zit weer meer suiker dus die zou ik even links laten liggen.

#4: Een bakje noten

Onderweg doet een bakje noten het ook altijd goed. Wel ongezouten en ongebrand uiteraard. Zo blijft de noot de voedingsstoffen behouden. Ga voor een gemengd bakje noten zoals amandelen, cashewnoten, macadamia’s, hazelnoten of pecannoten.

De gezonde vetten uit de noten helpen je meteen om af te vallen. Dit omdat je bloedsuikerspiegel dan stabiel blijft en geen insuline aan hoeft te maken. Zo kan je lichaam het lichaamsvet gaan verbranden.

#5: Rauwkost

Rauwkost kan je ook makkelijk onderweg eten maar vergt wel wat meer inspanning voor de tijd. Het moet namelijk allemaal even julienne gesneden worden. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je er allemaal in wilt hebben.

Je kan gaan voor wortel, paprika en komkommertjes. Combineer dit met hummusdip en je hebt een heerlijke rauwkost.

#6: Popcorn

Hoe denk je trouwens over popcorn. Dit is ten slotte gemaakt van een groente (mais). Maar uiteraard hebben we het hier dan wel over naturel popcorn en niet de gezoete of gezouten. Mais kan je voor de tijd ook zelf bereiden, is goedkoop en bovendien heel erg lekker.

Ook raak je er best gevuld van wat ook weer een fijn bijkomend feitje is toch?

popcorn

#7: Gekookt ei

Kook voor de tijd een paar eitjes. Je zult deze dan waarschijnlijk opeten als ze koud zijn maar daar zijn ze echt niet minder lekker om. Een ei zit boordevol eiwit en onverzadigd vet. Het eiwit zorgt er voor dat je lekker vol zit en dit helpt weer om snoepjes of iets dergelijks te laten liggen.

#8: Wraps

En mocht je dan toch eenmaal in de keuken staan, bereid dan ook even een paar wraps voor. Wikkel ze in folie en hup mee in de tas.

Wraps zijn heerlijk, gezond (mits je ze goed belegd) en kan door voor een lunchgerecht. Dit scheelt je alweer een lunch te kopen bij een tankstation.

Besmeer je volkoren wrap met hummus, wat groenten naar keuze erop en daarover zou je wat kiemen kunnen doen. Dit vult lekker en zit boordevol vitaminen en mineralen.

Je kunt een wrap overigens zo gek maken als je zelf wilt. Kip of zalm doen het ook goed in combinatie met een wrap. En zelfs biefstukreepjes zou je er tussen kunnen doen. Zolang je ook maar blijft werken met groente en sla. Dit zorgt dan weer meer voor de vulling en vitaminen.

Dus om het even allemaal voor jezelf op een rijtje te hebben volgen hieronder nu de gezonde snacks voor onderweg die ik genoemd heb.

-Bakje tomaten

-Bakje komkommers

-Appels

-Wortels

-Gedroogd fruit

-Noten

-Rauwkost

-Popcorn

-Gekookt ei

-Wraps

Gezonde snacks voor onderweg hoeven niet moeilijk of vies te zijn. Zolang je zelf de goede keuzes maakt en kiest uit producten die je lekker vind. Dat is het belangrijkste. 

En dat half uurtje voorbereiding in de keuken dat past meestal ook nog prima in de planning en je krijgt er een hoop voor terug. 

Heb jij nog lekkere en gezonde suggesties voor onderweg? Laat dan even een reactie achter! 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments