Gezonde Avondsnack!? De 7 lekkerste en gezondste snacks op een rij!

Gezonde avondsnack? Dit zijn mijn 7 favoriete avondsnacks!

Een gezonde levensstijl is enorm belangrijk. Gezond en gevarieerd eten, voldoende bewegen en geen stress. Toch vinden veel mensen het moeilijk om gezond te eten. 

Vooral 's avonds is het maar moeilijk om de verleiding te weerstaan. Het liefst pak je een bakje chips terwijl je zit te kijken naar je favoriete film. Hartstikke lekker natuurlijk maar gezond is het niet. 

Wat is nou een gezonde avondsnack die nog lekker is ook? Op deze pagina vind je mijn 7 favoriete avondsnacks die niet alleen lekker zijn maar ook nog eens gezond.

More...

Voordat ik mijn 7 lekkerste avondsnacks met je ga delen wil ik eerst wat uit de wereld hebben. Er gaan namelijk veel verhalen in het rond over het feit dat een avondsnack niet goed voor je zou zijn. 

Veel goeroe's beweren dat je stofwisseling 's avonds trager word en dat je daarom maar beter niets meer kunt eten na bijvoorbeeld 20:00 uur in de avond, dat is echt complete onzin.

Je stofwisseling functioneert in de avond normaal. Het is dus absoluut een sprookje dat je na je avondeten de rest van de avond op een houtje moet bijten. 

Wel moet je natuurlijk uitkijken wat je eet, een zak chips of een kaasplankje kun je dan maar beter links laten liggen. Maar dit klinkt natuurlijk niet heel gek, als je 's middags een tussendoortje neemt kun je ook beter kiezen voor een appel dan een koek.

pistachenoten

Calorieën vs vetverbranding

Met al die dieet hypes word het ons al moeilijk zat gemaakt, wanneer doe je het nou goed? Ik gebruik altijd een vrij simpele stelregel: Het aantal verbrande calorieën moet meer zijn dan het aantal calorieën die ik heb genuttigd, dan zit je goed. 

Eet je meer calorieën dan je verbrand, ja, dan kom je aan. Daarnaast let ik natuurlijk ook altijd goed op wat ik eet. Kies voor gezonde producten die passen binnen jouw levensstijl. Sport je bijvoorbeeld veel? Dan kun je ervoor kiezen om eiwitrijke producten te nemen.

Mensen die gecompliceerde dieetboeken gebruiken en uren in de keuken staan houden het vaak niet lang vol. Het gaat erom dat je een levensstijl aanneemt die makkelijk vol te houden is.

Je kunt er beter voor kiezen om soms de touwtjes wat te laten vieren maar het wel vol te houden, dan dat je het jezelf enorm moeilijk maakt en je het maar een paar weken volhoudt. Dan krijg je het welbekende jojo-effect.

Samenvattend gaat het er dus om hoeveel calorieën je binnenkrijgt gedurende de dag, het maakt daarbij helemaal niets uit op welke tijdstippen je deze calorieën binnen krijgt. 

  • Dat je 's avonds niet meer moet gaan eten is absolute onzin
  • Je stofwisseling werkt ook 's avonds gewoon door en word niet trager
  • Het gaat om het totaal aantal calorieën wat je binnenkrijgt ten opzichte van het aantal verbrande calorieën en het aantal calorieën dat je lichaam nodig heeft

Ongezonde avondsnack

Veel mensen gaan 's avonds de mist in en kiezen voor een ongezonde avondsnack, achteraf hebben ze vaak spijt, maar dan is het natuurlijk al te laat. 

Het gevaar van een ongezonde avondsnack zoals chips, kaasstengels of worst is dat je er vaak ook nog eens veel teveel van eet. Je eet dus naast de verkeerde dingen ook nog eens teveel van deze ongezonde snacks.

Mensen hebben vaak een verkeerd beeld bij een gezonde avondsnack, ze denken al snel aan het kauwen op een stuk paprika of het eten van een stuk fruit. Gelukkig zijn er nog veel meer gezonde avondsnacks.

chips

Gezonde avondsnack

Dat een handje snoeptomaatjes een gezonde avondsnack is wist je natuurlijk al wel, maar wat zijn nog meer gezonde avondsnacks en waar moet een gezond avondsnack aan voldoen? 

Een gezonde avondsnack moet je een verzadigd gevoel geven en niet een enorm hoog aantal calorieën bevatten, ongezonde avondsnacks zoals chips zitten namelijk boordevol calorieën en de kans dat je door het dak schiet qua totaal aantal calorieën is erg groot.

Maar wat is dan mijn top 7 van de lekkerste en daarnaast ook nog eens gezonde avondsnacks? Hieronder heb ik ze voor je op een rijtje gezet.

Gezonde snacks voor de tv

1. Pistachenoten

Hier ben ik echt dol op. Pistachenoten zijn niet alleen erg lekker maar bevatten ook nog eens heel veel gezonde vetten waardoor ze erg verzadigend zijn. Waar je wel op moet letten is het aantal calorieën, in pistachenoten zitten vrij veel calorieën waardoor je er niet teveel van mag eten.

2. Volkoren wraps

Ook mijn nummer twee is erg lekker. Volkoren wraps kun je besmeren met verschillende lekkere dingen. Zelf ga ik altijd voor de variant met een beetje 30+ kaas, komkommer en wat snoeptomaatjes. Je kunt er daarnaast ook nog voor kiezen om er wat creme fraiche op te doen. 

3. Magere kwark 

Deze gezonde avondsnack is razend populair onder sporters, dat is natuurlijk niet voor niets. Kwark zit boordevol eiwitten welke super goed zijn voor het herstellen van je spieren. Heb je gesport kan ik je deze avondsnack aanraden. Voor de smaak kun je er nog wat fruit aan toevoegen.

4. Pure chocolade

Ook een erg lekkere en gezonde avondsnack. Veel mensen zullen denken 'Huh, chocolade!?' Ja inderdaad chocolade! Ga natuurlijk wel voor de pure variant en eet het met mate. Pure chocolade bevat daarnaast antioxidanten wat goed is voor je lichaam.

pure chocolade

5. Cracker met hummus

Een cracker met hummus is niet alleen erg voedzaam, het is nog gezond ook. Let er wel op dat je gaat voor volkoren crackers en smeer niet teveel hummus op je cracker. Daarnaast kun je ervoor kiezen om groente te dippen in je hummus. Denk bijvoorbeeld aan paprika.

6. Gezonde smoothie

Deze gezonde avondsnack vereist iets meer werk, toch is een smoothie erg lekker en voedzaam. Je kunt je smoothie mixen met verschillende soorten fruit. Mijn favoriet is de aarbeien met hafvolle melk smoothie, dit lijkt net een aardbeienmilkshake.

7. Rijstwafel met pindakaas

Ook deze 7e gezonde avondsnack bevat weer de criteria van gezond, lekker en voedzaam. Ga wel voorzichtig om met de laag pindakaas, die hoeft niet zo dik te zijn als de rijstwafel zelf;-)

Bonussnack: Popcorn

Heb je geen zin om met een cracker of een smoothie op de bank te gaan zitten? Dan biedt deze gezonde avondsnack uitkomst. Popcorn is namelijk een gezonde variant van chips. Het is daarnaast ook nog eens erg makkelijk, je trekt de zak open en je kunt beginnen te smullen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat popcorn ook nog eens vol zit met onstekingsremmende polyfenen.

Lekkere avondsnacks kunnen ook gezond zijn

Zoals je kunt zien zijn het niet alleen wortels of een bakje rauwkost. Er zijn genoeg lekkere en gezonde avondsnacks waardoor je niet met een vervelend honger gevoel naar bed gaat. 

Naast deze gezonde avondsnacks zijn er nog veel meer gezonde avondsnacks. Probeer er een beetje variatie in te houden, zo word het niet eentonig en verklein je het risico op 'zondigen'

Wil je nog meer gezonde avondsnacks? Kijk dan gewoon eens rond en kies jouw lekkerste avondsnacks uit en maak je eigen top tien. Wat is jouw favoriete gezonde avondsnack? Laat even een reactie achter onder dit artikel! 

Eenvoudig afslanken?

Zoek jij een manier om eenvoudig af te slanken? Onlangs schreef ik een compleet review over Simpel Slank van Bernard Favier, zoals de naam al doet onthullen is Simpel Slank een manier om af te slanken zonder al teveel gedoe.

Boodschappenlijstjes voor al je maaltijden en tussendoortjes, weekmenu's, ondersteuning vanuit een actieve community en een duidelijk plan waarmee je 2 tot 3 kilo per week kunt afslanken. 

Simpel Slank geeft je zelfs een 100% succesgarantie, lukt het je niet om af te vallen met Simpel Slank? Dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug, wel zo fair.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments