Geen suikers meer eten? Geef je gezondheid een boost!

Geen suikers meer eten? Geef je lichaam een vitale boost!

Geen suikers meer eten? Dat lijkt haast onmogelijk in onze tegenwoordige tijd. Pak een willekeurig product uit je voorraadkast en je ziet dat er suiker in zit.

Suikers worden in zo'n beetje alle producten verwerkt, soms worden er sneaky andere benamingen gegeven om de consument om de tuin te leiden. 

Niet echt fair zou je zeggen, toch gebeurt het en kunnen we er weinig aan doen. Het enige wat we kunnen doen is het aandachtig lezen van de productverpakkingen.

More...

De supermarkt lig er vol mee..

Suikers, tja we komen ze dus bijna overal in tegen. Mocht je alle producten uit een supermarkt halen waar suiker in zit, houd je maar een klein schapje over wat echt suikervrij is.

Suikers worden niet lang niet altijd vermeld onder de naam 'suiker' op productverpakkingen, er zijn verschillende schuilnamen. 

Omdat steeds meer mensen zich ervan bewust raken dat suiker niet goed is voor ons hebben producenten andere namen aan suiker gegeven. 

Hier vind je een lijst met schuilnamen voor suiker>>

Geen suikers meer eten

Als je je voedingsstijl ineens drastisch om wilt gooien door geen suikers meer te eten moet je heel wat dingen veranderen.

Denk maar eens aan een simpel bakje koffie met melk en suiker? Hoeveel mensen drinken het wel niet. Probeer het eerst eens zonder suiker en uiteindelijk zonder melk. Ditzelfde geldt ook voor thee. 

Doe telkens wat minder suiker in de thee en je zult merken dat als je er eenmaal aan gewend bent, je thee met suiker niet eens meer lekker zult vinden.

Ben je gek op koekjes als tussendoortje, laat deze dan een keer staan en vervang het door een ander tussendoortje (welke tussendoortjes? Dat zie je onderaan deze pagina).

Vind je het lekker om tijdens de lunch zoet beleg op je brood te doen? Denk aan chocopasta, hagelslag, jam. Probeer eens hartig beleg zoals rookvlees of kipfilet.

Ook al zitten er in rookvlees (ja zelfs in rookvlees!!) suikers, dit is al een heel stuk minder dan het traditionele zoete beleg.

En ook tijdens het diner kom je heel veel suikers tegen. Vooral als je veel vanuit een pakje kookt. Pak wat vaker verse groenten of kruiden. Dit gaat je al enorm helpen als je geen suikers meer wilt eten.

Je lichaam in balans brengen

Wanneer je minder suikers gaat eten help je gelijk je bloedsuiker beter in balans te brengen.

En doordat je dit gaat doen maakt je alvleesklier steeds minder insuline aan. Op het moment dat je suikers eet gaat je alvleesklier aan het werk.

Het geeft insuline door aan het bloed wat weer te maken heeft met je bloedsuikerspiegel. Wanneer je minder suikers gaat eten hoeft de alvleesklier dus minder te werken en wordt je ook wat actiever.

In allerlei producten zitten geraffineerde suikers. Dit zijn suikers die gezuiverd zijn in een fabriek. Deze suikers geven je wel energie maar meestal is dat dan weer net de verkeerde energie.

Er zitten geen voedingsstoffen in die je zullen helpen om je actiever te maken. Alle goede voedingsstoffen uit deze suikers zijn eruit gehaald en er is een goedje aan toegevoegd wat dan weer zorgt voor de heerlijke zoete smaak.

Onder de geraffineerde suikers vallen oa basterdsuiker, kristalsuiker en poedersuiker.

Ongeraffineerde suikers zijn suikers die niet gezuiverd zijn in een fabriek. Wel zijn ze bewerkbaar voor ons gemaakt.

Vaak hebben ze een bruinige kleur maar vooralsnog kun je deze suikers beter gebruiken dan geraffineerde suikers.

Onder de ongeraffineerde suikers vallen oa kokosbloemsuiker, honing en ahornsiroop.

Natuurlijke suikers als laatste dan. Natuurlijke suikers zitten in fruit, zoete groenten en soms in granen.

Bij deze suikers word de suiker rechtstreeks uit het pure product gehaald en zijn ze niet gefilterd of bewerkt.

Maar voor een goede en gezonde voedingsstijl heeft je lichaam ook suikers nodig en dit kan je dan beter uit de natuurlijke suikers halen.

Eet daarom elke dag voldoende fruit maar ook niet weer te veel. Veel afwisseling biedt vaak een uitkomst.

Als je elke dag 2 appels eet krijg je teveel suikers binnen. Probeer elke dag iets anders en niet 2 keer per dag hetzelfde.

 Zo houd je de hoeveelheid suikers beperkt en maak je het voor je zelf iets makkelijker en lekkerder.

lichaam in balans

Wat kan ik dan wel eten? 

Belangrijk is dat je in de ochtend al meteen goed begint met de dag. Wanneer je gewend bent om brood te eten kan je dit vervangen door speltbrood.

Hier zit al minder suiker in en wanneer je naar de bakker gaat om brood te kopen, krijg je zeer zeker speltbrood zonder suiker.

Op dit speltbrood kan je mager beleg doen zoals een noten of zadenpasta. Ook kipfilet is een goede, dit is suikervrij en is snel afgebroken in je lichaam.

Als tussendoortje kan je kiezen voor een groentesoort bijvoorbeeld een handje wortelen of tomaatjes. Dit zal even wennen zijn maar na mate de tijd vordert zal je niets anders meer willen.

Als lunch kan je een zelf gemaakt soepje maken waar je alleen maar verse groenten en kruiden in doet. Koop je een kant en klare soep, zitten er gegarandeerd enorm veel overbodige suikers in.

Waarom zitten er heel veel suikers in? Dit helpt oa om het product langer houdbaar te maken. Dit geldt trouwens voor alle producten die enorm lang houdbaar zijn.

Vaak bevatten ze dan heel veel suikers. Probeer dus zoveel mogelijk zelf vers te maken.

Een bijkomend feitje aan zelf vers maken is dat het vaak ook veel lekkerder is.

De suiker hype?

Tegenwoordig is het trouwens een hype om suikervrij te leven. Persoonlijk vind ik het niet verkeerd want we worden overal waar we komen verleid met heel veel suikers.

 Dit kan je zoveel minder energie geven als je hiervan teveel binnen krijgt. Geen suikers meer eten is dus veel beter.

Maar voor de rest van je leven helemaal geen suikers meer eten? Af en toe mag je best genieten want we weten allemaal hoe lekker een ijsje in de zomer kan zijn of een glaasje wijn met je vrienden op een terras.

Want ja, ook drinken bevatten enorm veel suikers. Het beste om te drinken is zwarte koffie, thee zonder suiker en water.

In bijna alle andere dranken zitten suikers en bij alcoholische dranken zijn alleen de hele sterke likeuren zonder suiker.

Mocht je echt een keer zat zijn van het water drinken, dan kan je altijd een half glas water aanlengen met een half glas appelsap of sinaasappelsap.

Zo houd je de hoeveelheid suikers beperkt. En qua tussendoortjes kan je gerust een handje noten nemen.

Maar pak dan wel degene die ongebrand en ongezouten zijn. In het begin is deze smaak ook even wennen als je gebrand en gezouten gewend bent maar zoals al eerder gezegd, alles went!

Suikers en een fit lichaam!?

Geen suikers meer eten betekent een enorm fit lichaam. Suikers zijn echte boosdoeners voor eigenlijk je hele lichaam. Denk eens aan je tanden.

Je tanden zijn zo sterk dat ze door bijna alle eetbare dingen kunnen bijten. Maar waar komen dan die gaatjes vandaan die de tandarts ontdekt.

Tja, dit komt dan weer door die suikers. Ze kunnen overal doorheen komen. Conclusie is dus gewoon, je hele lichaam gaat beter bij je passen als je je levensstijl hebt veranderd.

Naarmate de tijd vordert dat jij suikervrij leeft voel jij je steeds meer actiever en heb je veel meer energie.

Iedereen weet dat in cola ontzettend veel suikers zitten. Toch wordt het heel veel verkocht en geschonken.

Wist je dat wanneer je misselijk bent, je het beste cola kan drinken? Dit helpt tegen de misselijkheid.

Maar waarom? Omdat er best veel stoffen en suikers in zitten die de boosdoeners in je maag kapot maken.

Moet je na gaan.. En heb je een voorwerp waar een beetje roest op zit? Leg het maar een nachtje te bruisen (van de suiker) in de cola.

coca cola

De volgende dag is je voorwerp zo goed als nieuw! Zo zie je ook maar weer dat je cola beter kunt laten staan. Neem daarvoor in de plaats liever water. Veel beter en past beter bij je nieuwe levensstijl.

Veel suikervrije producten komen trouwens steeds vaker in ‘’gewone’’ supermarkten. Eerder waren deze alleen bij de gezondheidswinkels te koop maar omdat het steeds vaker voor komt dat mensen een suikervrij leven willen, hebben de supermarkten hun assortiment aangepakt. Zo dragen zij ook hun steentje bij op een gezonder leven.

Nooit meer taart eten?

Mocht je gek op taart, koek of cake zijn, dan heb ik ook nog een tipje voor je. Op internet kan je genoeg recepten vinden die suikervrij zijn. 

Hoewel dit heel erg leuk is om te maken is de smaak soms wel een tegenvaller. De eerste paar cakes die ik zelf heb gemaakt zijn dan ook na 1 hapje meteen de container in gegaan.

De truc is om eerst te kijken welke smaken je zelf allemaal lekker vind. Ben je verzot op appels? Ga dan gewoon een lekkere appelcake maken.

Werk met natuurlijke producten en probeer er veel fruit in te doen. Dit geeft een lekkere zoete smaak aan de cake.​

Doe bijvoorbeeld bovenop de cake een appel in partjes. In het beslag zou je een banaan en perzik kunnen verwerken.

Dit kan overigens ook allebei. Wees creatief als je een recept gaat maken. Mocht je een recept hebben waar suiker in zit en wil je het proberen zonder, ga dan eens kijken of je de suiker kan vervangen door een ander product te gebruiken.

Heb je een recept waar wel heel veel suikers in zitten zoals een slof. Deze kan je beter laten varen.

De smaak krijg je niet helemaal zoals jij hem in gedachten hebt. Je kan dus alle kanten op als je zonder suikers wilt bakken.

Ook met kokosbloesemsuiker kom je een heel eind. Een voorbeeld dus van ongeraffineerde suikers. Bak je met fruit, dan gebruik je dus alleen maar natuurlijke suikers wat beter is maar 1 keer een cake met ongeraffineerde suikers kan geen kwaad.

appeltaart

Geen suikers eten en afvallen

Ik hoef je waarschijnlijk niet te overtuigen van het feit dat het vermijden van suikers bijdraagt aan een slanke lijn. 

Het vermijden van suikers gaat je zeker helpen om af te slanken, suikerrijke producten zijn immers echte dikmakers. 

Ik heb al vaak de vraag gekregen "Ik wil graag afslanken maar kan ik ook afslanken zonder dieet!?"

Ik zeg dan altijd dat het veel belangrijker is om een gezonde lifestyle aan te nemen, gezond en gevarieerd eten, het zo veel mogelijk vermijden van suikers is daar één van.

Recepten om suikervrij te eten

In dit artikel heb ik al enkele voorbeelden gegeven van wat je zou kunnen eten als je suiker wilt vermijden maar met de genoemde vier a vijf recepten kom je niet heel ver. 

Onlangs schreef ik een review over het boek 20 dagen suikervrij van Ria Kamelle, dit boek staat boordevol recepten om suikervrij te eten. 

Ik was positief verrast door de inhoud van het boek dus vandaar dat ik je deze ook van harte kan aanbevelen. Ontdek hier wat het boek 20 dagen suikervrij inhoudt.

20 dagen suikervrij
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments